Heemskerkerweg 191 | 1945 TG Beverwijk | [email protected] | 0251 - 239101

Wat is oncologische fysiotherapie?

Binnen onze praktijk richt de fysiotherapeut met  aandachtsgebied oncologie zich op het behandelen van bewegingsproblemen bij  kankerpatiënten. Deze problemen zijn ontstaan door de kanker zelf of de medische behandeling ervan. U kunt bij ons terecht voor, tijdens en na de behandeling.

In welke fases van de ziekte kan de fysiotherapeut u helpen?

• Curatieve fase: dit is de fase waarin de behandeling plaatsvindt. Dit kan onder andere zijn door middel van bestraling of chemotherapie.
  • Herstelfase: Dit is de fase na de behandeling. Tijdens deze fase gaat het om het herwinnen van de functionaliteit en de kwaliteit van leven. Hierbij is ook het herwinnen van het vertrouwen in het lichaam een belangrijk item.
  • De palliatieve fase: In deze fase staat vooral de kwaliteit van leven centraal. De fysiotherapeut helpt u om zo lang mogelijk een actief en/of zelfstandig leven te kunnen blijven leiden.
  • De terminale fase: In deze fase staat het comfort van de patiënt staat centraal. De behandelingen kunnen bestaan uit creëren van een comfortabele houding, aanleren van ademhalingsoefeningen of het verminderen van  pijn en angst door ontspanningsoefeningen.

Bij welke klachten kan de fysiotherapeut u helpen?

Vermoeidheid, conditieverlies, verminderde spierkracht, pijn, fibrose, huidveranderingen, contracturen, verminderde mobiliteit, verstoorde lichaamsbeleving, spanningsklachten of lymfoedeem.

Met welke disciplines kan er samengewerkt worden binnen de praktijk?

Kanker heeft naast fysieke ook grote psychische en sociale gevolgen. Iedere patiënt moet leren omgaan met zijn of haar ziekte. Wij kunnen daar begeleiden en ondersteunen in samenwerking met de psychosomatische fysiotherapeut.

Indien er sprake is van lymfeoedeem kan er ook samenwerking worden gezocht met de oedeemtherapeut. Deze therapeut kan helpen in het doen verminderen van het oedeem of het leren omgaan hiermee.

De therapeuten:

Irene Bijl – van de Haak: Onconettherapeut en oedeemtherapeut;

Ineke Vossen – IJkelenstam: Onconettherapeut en oedeemtherapeut;

Karin Broersen: Onconettherapeut en psychosomatisch fysiotherapeut.

Voor meer informatie kunt u ook kijken op: onconet.nu

PMC Fysiotherapie

Heemskerkerweg 191